söndag 16 december 2012

Imorgon när kriget börjar


Boken handlar om ett par ungdomar som bestämmer sig för att ge sig ut i vildmarken och känna på att leva ett vildmarksliv under några dagar. Dom ger sig ut till en bergskan som ligger långt in i Tailors Stitch som är en lång höjdsträckning som kallas för helvetet. När de kommer tillbaka till civilsationen upptäcker de att de har blivit invaderade. Människorna borta, djuren instängda, elen borta och telefonen ur funktion. De åker tillbaka till den platsen dem kallar för helvetet där dem försöker att överleva.

Personerna som är med i boken presenteras genom att berättaren eller i det här fallet Ellie berättar kortfattat om varje person. De är sju ungdomar med på denna resan och de skiljer sig ganska mycket från person till person, alla har sina egna speciella egenskaper.                     
Robyn är rätt tyst och allvarlig, hon tyckte om att vinna när det gällde sport. Robyn är liten men stark och hård, hon har däremot också fullständig kontroll över sin kropp.
Fi är som en idol, någon som tycker om att vara perfekt. Hon ser inte ut som en som jobbat en hel dag i sitt liv.
Kevin var mer lantlig, han är äldre än dem andra och är även Corries pojkvän.
Corre var den som alltid var blyg och tyst men det förändrades när hon började att gå ut med Kevin som ökade hennes självförtroende.
Lee var mörk och mystisk, han var bra på musik och konst. Han var faktiskt rätt bra på de mesta, men han kunde bli besvärlig om någon gick emot honom.
Homer var vild och våldsam, han brydde sig inte om vad någon tyckte eller gjorde.
Ellie som egentligen är den viktigaste personen i boken eller tom berättaren. Hon var den man litade på och den som fick bestämma mycket även om hon inte ville. Hon hade det stora ansvaret. Ellie försökte göra resan så bra och rolig som möjligt och det lyckades hon med, de hitta ett ställe som man nästan kan kalla ett paradis.
Handlingen utspelar sig ute på landet, i skogen och naturen. Det var en vacker miljö som beskrevs bra i boken. Jag tycker att miljön hade en ganska stor betydelse i handlingen. Man kan nästan säga att boken har en kronologisk ordning, men i början så hoppar hon i tiden, dvs hon berättar först vad de gör sedan går hon tillbaka i tiden och berättar hela historien.
Språket var ganska lätt och bra. Man förstod vad som hände och hur de såg ut eftersom det var en ganska målande text. Jag tycket att författaren skrev boken på ett bra och energiskt sätt.
Jag tyckte att boken var ganska bra och intressant, det jag gillade bäst var hur författaren kunde skriva en målande text som ändå var ganska lätt att förstå och gilla. Jag skulle rekommendera boken till personer som gillar spänning. De bra var ju att man visste direkt vem som var huvudpersonen dvs berättaren. Bokens titel var ganska vilseledande men ändå bra. Sluter var komplicerat men ändå ganska bra. Jag tror inte författaren ville förmedla något viktigt i boken bara om att leva ut sitt liv till fullo. Jag skulle kunna tänka mig och kunna skriva en bok om jag någonsin har orken eller tiden till att göra det. Jag skulle nog tagit upp viktiga delar som gjorde att den blev spännande och inte långtråkig. Boken är skriven av John Marsden.


Ros 9A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.